Grüß euch,
ich habe zwei Fragen zur Lehre des Reinen Landes in der Nichiren Tradition.
1.
Das Vorstellung von dem Reinen Land Shakyamunis kommt eigentlich aus dem Lotos (Kapitel 16) und heist „Reines Land des Adlergipfels“ (jp. 霊山浄土 ryōzen jōdo). Im Lotos Sutra wird davon gesprochen, dass der Buddha Shakyamuni sich dort den Lebewesen zeigt und das Lotossutra lehrt, die Sehnsucht nach dem Buddha haben und festes Vertrauen haben:
All harbor thoughts of yearning
and in their minds thirst to gaze at me.
When living beings have become truly faithful,
honest and upright, gentle in intent,
single-mindedly desiring to see the Buddha
not hesitating even if it costs them their lives,
then I and the assembly of monks
appear together on Holy Eagle Peak.
[…]
Then when their minds are filled with yearning,
at last I appear and preach the Law for them.
Such are my transcendental powers.
For asamkhya kalpas
constantly I have dwelled on Holy Eagle Peak
and in various other places.
[…]
My pure land is not destroyed,
yet the multitude see it as consumed in fire,
with anxiety, fear and other sufferings
filling it everywhere.
(Lotos Sutra, Kapitel 16; Übers. von Watson)
Nichiren benutzt das Reine Land des Adlergipfels in seinen Schriften als ein Ziel, das nach dem Tod erreicht wird:
„Even though I cannot see you, I am certain that your heart is here. If you find that you miss me, always look at the sun that rises [in the morning] and the moon that rises in the evening. Whatever the time, I will be reflected in the sun and the moon. And in our next life, let us meet in the pure land of Eagle Peak.” (Letter to the lay nun of Ko (1275))
“However Shakyamuni Buddha teaches that one who makes offerings to the votary of the Lotus Sutra in the Latter Day of the Law for even a single day will gain incomparably greater fortune than he would by offering countless treasures to the Buddha for one hundred thousand aeons. How wonderful then is your heartfelt sincerity in supporting the votary of the Lotus Sutra over the years! According to the Buddha's own words, you are certain to be reborn in the pure land of Eagle Peak. What great good fortune you possess!” (The Person and the Law (1281))
Daraus ergibt sich für mich die Frage, wo sich Stellen im Lotos Sutra finden lassen, dass das Reine Land des Adlergipfels nach dem Tod sichtbar wird? Ich lese aus den entsprechenden Stellen des Lotos Sutras nur heraus, dass in diesem Leben Vertrauen entwickelt werden muss und man dann in diesem Leben das Reine Land Shakyamunis sieht. Von der Wiedergeburt in dem Reinen Land steht hier nichts - würde das überhaupt Sinn machen, weil das Reine Land Shakyamunis doch eigentlich identisch ist mit der Saha Welt, oder?
2.
In den Texten über das Reine Land des Adlergipfels schreibt Nichiren außerdem, dass nachdem in diesem Leben die Buddhaschaft durch die Rezitation des Daimoku erlangt wurde, die Wiedergeburt im Reinen Land Shakyamunis folgt:
„Your late husband must certainly be in the pure land of Eagle Peak, listening and watching over this saha world day and night. You, his wife, and your children have only mortal senses, so you cannot see or hear him, but be assured that you will eventually be reunited [on Eagle Peak]. […] You should revere him as a Buddha. While he was in this world, he was a living Buddha, and now, he is a Buddha in death. His Buddhahood transcends both life and death.” (Hell is the Land of Tranquil Light (1274))
“It was this splendid sutra that the late Goro put his faith in and through which he attained Buddhahood. And today, on the forty-ninth day following his passing, all the Buddhas have surely gathered about him in the pure land of Eagle Peak, seating him on their palms, stroking his head, embracing him and rejoicing, welcoming him with affection as one would welcome a moon that has just risen or blossoms that have just burst into bloom.”
(Reply to the Mother of Lord Ueno (1280))
Wie kommt es, dass jemand, der bereits in diesem Leben die Buddhaschaft erlangt hat, dennoch in einem Reinen Land wiedergeboren wird um dort die Lehre zu hören, die er ohnehin schon verwirklicht hat? Mit scheint es, als ob die Funktion des Reinen Landes bei Nichiren nicht zweckorientiert ist, wie es in der Jodo Tradition ist (um die Buddhaschaft zu erlangen um dann das Reine Land zu verlassen und den Lebewesen aller Existenzbereiche zu helfen), sondern mehr am Genuss der Buddhaschaft orientiert ist.